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dc.contributor.authorLobo, Heros Augusto Santos-
dc.contributor.authorSantos, Glauber Eduardo de Oliveira-
dc.date.accessioned2023-08-27T13:05:12Z-
dc.date.available2023-08-27T13:05:12Z-
dc.date.issued2022-01-
dc.identifier.issn1983-5442pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.icmbio.gov.br/handle/cecav/1767-
dc.description.abstractCaves are very specific natural attractions, which differ in terms of spatial confinement, lack of direct light and even the general idea of outdoor nature. They are usually associated with ecotourism and adventure tourism, which asks for smaller groups of visitors, both for safety reasons and due to the logistics of these touristic activities. In this context, a research was carried out in the scope of the social carrying capacity, with the aim of evaluating the effect that the number of concurrent visitors on a tour route can have on each visitor’s satisfaction with the visit made. To investigate this aspect, a research was conducted by interviewing 682 visitors from three different Brazilian show caves, located in Iporanga SP, Bonito-MS, and Lagoa Santa-MG, Brazil. The results show that the visitation volumes, including the number of people per group, total number of groups, and the waiting time to start the visitation, do not have relevant effects on the quality of the experience. Visitors were equally satisfied with the experience at the various observed levels of visitation. Based on the results and conclusions, new hypotheses and questions were raised, also considering possible changes in the crowd perception due to new practices of social distancing and travel behavior.pt_BR
dc.description.abstractCavernas são atrativos naturais muito específicos, que se diferenciam em função do confinamento espacial, ausência de luz direta e mesmo da ideia geral de natureza ao ar livre. Geralmente estão associadas a roteiros de ecoturismo e turismo de aventura, os quais preconizam grupos menores de visitantes, por questões de segurança e pela própria lógica de concepção das atividades. Neste contexto, realizou-se uma pesquisa no âmbito da capacidade de carga social, com o objetivo de avaliar o efeito que a quantidade de visitantes concomitantes em um roteiro pode ter sobre a satisfação de cada visitante com a visita realizada. Para investigar este aspecto, a pesquisa de campo entrevistou 682 visitantes de três diferentes cavernas turísticas brasileiras, localizadas em Iporanga-SP, Bonito-MS e Lagoa Santa-MG. Os resultados demonstram que os volumes de visitação, incluindo as quantidades de pessoas por grupo, de grupos entre si e o tempo de espera para entrada nas cavernas turísticas não têm efeito relevante sobre a qualidade da experiência. Os visitantes pesquisados se mostraram igualmente satisfeitos com a experiência nos vários níveis de visitação observados. Nas conclusões, hipóteses e questões foram levantadas, considerando também eventuais mudanças na percepção de lotação em função das práticas contemporâneas de distanciamento social e comportamento de viagem.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.sourceTurismo e Sociedadept_BR
dc.subjectShow cavespt_BR
dc.subjectSocial Carrying Capacitypt_BR
dc.subjectCave tourismpt_BR
dc.subjectSatisfactionpt_BR
dc.subjectEcotourismpt_BR
dc.subjectCavernas Turísticaspt_BR
dc.subjectCapacidade de Carga Socialpt_BR
dc.subjectEspeleoturismopt_BR
dc.subjectSatisfaçãopt_BR
dc.subjectEcoturismopt_BR
dc.titleVisitation patterns in Brazilian tourist caves: what do the visitors themselves think?pt_BR
dc.title.alternativePadrões de visitação nas cavernas turísticas brasileiras: o que pensam os próprios visitantes?pt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.institution.researchDepartment of Geosciences and Environment, Unesppt_BR
dc.institution.researchDepartment of Geography, UFMSpt_BR
dc.institution.researchDeparment of Environmental management in forestry systems, UFLA,pt_BR
dc.institution.researchDepartment of Tourism, UAMpt_BR
dc.institution.researchDepartment of Geography, Tourism and Humanities, UFSCarpt_BR
dc.institution.researchDepartment of Tourism Economics. USPpt_BR
dc.institution.researchDepartment of Business, USPpt_BR
dc.institution.researchDepartment of Economics, Universitat de les Illes Balears, Palma, Spainpt_BR
dc.institution.researchDepartment of Tourism, USPpt_BR
dc.institution.researchDepartment of Arts, Sciences and Humanities, USPpt_BR
dc.volume15pt_BR
dc.initialpage77pt_BR
dc.finalpage101pt_BR
dc.localofdeposithttps://revistas.ufpr.br/turismo/article/view/82722/49202pt_BR
dc.date.accessed2023-08-23-
dc.event.uf(outra)pt_BR
dc.totalpage25pt_BR
dc.event.countryBrasilpt_BR
dc.number1pt_BR
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